Blog
Magazines zijn weer helemaal in… Toch?!
De afgelopen jaren verdwenen er veel personeels- en relatiemagazines. Ook diverse vakbladen legden het loodje. Oorzaak: de crisis en de algemeen heersende gedachte dat ‘mensen niet meer lezen en dat alles online gebeurt’. Bovendien zou online goedkoper zijn.
Ik weet niet welke inzichten er zijn veranderd ‘in de markt’, maar het geprinte magazine is terug van weggeweest. (En wij merken dat in onze opdrachten :-) ) Natuurlijk, de economie groeit en de budgetten groeien mee. Maar het internet is er nog steeds… dat is niet veranderd.
Cadeautje
Waarschijnlijk beseffen steeds meer ondernemers wat mediaprofessionals al langer weten: een (goed gemaakt) magazine wordt door de ontvanger gezien als een cadeautje. Met bijvoorbeeld interessante interviews en achtergrondverhalen, mooie fotografie, leuke rubrieken. Inspiratie en informatie in een mooi jasje waar je echt even voor gaat zitten.
Attentiewaarde daalt
Bovendien raken veel mensen overvoerd door online, de attentiewaarde daalt. Kijk, like, klik, weg. Teksten worden steeds korter, bewegend beeld wordt steeds belangrijker. (Kijk jij alle video’s van begin tot eind?) De pakkans – letterlijk – van print is nog steeds groot en het bereik hoog; merken met een magazine komen immers letterlijk bij hun klanten thuis. Het blad wordt misschien niet van voor tot achter gelezen, maar wel even ingekeken. En vervolgens doet een huisgenoot dat ook nog eens. Of een collega. Of de ontvanger legt het terzijde om op een later moment te bekijken. Zie dat maar eens te bereiken met online.
Online is niet slecht
Lezers van print zijn ook beter gefocust en besteden meer aandacht aan wat ze zien en in handen hebben. Mensen die online lezen, doen vaak meerdere dingen tegelijk: appen, tv-kijken, e-mailen, facebooken… of ze drukken op die knop waardoor uw boodschap naar de digitale eeuwigheid verdwijnt. Maar, online is niet slecht. Het is handig, het is er altijd (smartphone!) het is vaak ook mooi, of leuk. En het resultaat van je inspanningen is online beter, of in ieder geval gemakkelijker, te meten….
Het mooie is: print en online versterken elkaar; het is dan ook echt een en-en verhaal. Als je op een goede manier de verbinding legt tussen de twee, heb je goud in handen.
Meer weten? Bel of mail ons voor een goed gesprek.